Nos travaux
La mobilité personnelle
Le transport personnel subit des perturbations au quotidien par l’apparition de nouveaux modèles économiques (Uber, Lyft), l’évolution de l’attitude des jeunes par rapport à la possession d’un véhicule, la croissance démographique dans les zones urbaines et les perspectives qu’ouvrent les véhicules autonomes.

Les approches adoptées il y a 50 ans en ce qui concerne le transport semblent dépassées et en décalage par rapport à nos besoins actuels. Il reste cependant à voir si l’un de ces facteurs de perturbation peut contribuer à résoudre des problèmes tels que les émissions atmosphériques, la congestion routière et les coûts de transport personnel élevés. Et comme les transports contribuent pour 27 % aux émissions de GES du Canada, l’occasion nous est donnée d’orienter ces facteurs perturbateurs vers des approches à moindre intensité de carbone. Idéalement, la mobilité personnelle future connaîtra une diminution du trafic et des d’accidents, offrira davantage de commodité et, si l’on prend les bonnes décisions, produira moins d’émissions.
L’Accélérateur travaille à définir les voies qui peuvent accélérer l’électrification des véhicules personnels – dans le cadre de solutions de transport intégrées – et influencer le déploiement à plus long terme des véhicules autonomes. L’exploration de ces voies peut également permettre d’ouvrir de nouvelles possibilités économiques et ainsi contribuer à développer dans l’avenir un potentiel pour la fabrication de véhicules et batteries en tirant parti de l’avantage comparatif que le Canada pourrait avoir.
Derniers développements
A Roadmap for Canada’s Battery Value Chain
The transition to a global net-zero, low-carbon economy is underway and Canada must build the industries that will position the country for success. Otherwise, it risks being left behind by the strategic efforts of other countries, with considerable consequences for its future prosperity.
Report: Autonomous Vehicles, Parking & the Real Estate Sector
For the past 100 years, the automobile, especially personally owned vehicles, have greatly impacted the design of our cities and how we live in them. However, Canada’s personal mobility systems are poised to be radically transformed by the convergence of four disruptive technology and business model innovations: vehicle automation, connectivity, electrification and car sharing. Together, these innovations enable Autonomous Mobility-on-Demand (AMoD), whereby fleets of autonomous, connected and driverless vehicles will pick up and drop off passengers, effectively replacing the need for personal vehicle ownership, while providing a more convenient, safer and lower cost service.
Blog – What if our Cities only Needed a Fraction of their Parking Spaces?
Finding parking when and where you need it can be both time consuming and stress inducing. In pre-pandemic days at least, there never seemed to be enough parking.
To meet climate goals, we can’t leave autonomous vehicles on autopilot
Autonomous vehicles have come to play a major role in many visions of the transportation future, with car companies, tech companies, and policymakers all proposing their own versions of a self-driving future.
Report: Thinking about the future of autonomous vehicles
This report explores whether we should support the rapid introduction of autonomous vehicles in the hope that they will unlock changes in the mobility system that facilitate more low-carbon travel or be more cautious on the ground that they might make things worse.
Un nouveau rapport recommande un changement radical dans la stratégie de lutte contre les changements climatiques
Si notre objectif est d’atteindre la carboneutralité, il sera nécessaire d’apporter d’importants changements aux systèmes à grande échelle que nous utilisons pour répondre aux besoins de la société.
Trajectoires vers la carboneutralité
Si notre objectif est d’atteindre la carboneutralité, il sera impératif d’apporter d’importants changements aux systèmes à grande échelle que nous utilisons pour répondre aux besoins de la société.
News Release: New Report Recommends Paradigm Shift in Approach to Tackling Climate Change
Reaching net zero greenhouse gas emissions will require major changes in the large-scale systems we use to meet societal needs, such as the way we produce and distribute energy or move people and goods.
Report – Pathways to Net Zero: A Decision Support Tool
The purpose of this report is to provide a simple tool to help those concerned with policy and
investment decisions to achieve net zero greenhouse gas emissions in Canada.
Blog – The Transformation of Canadian Personal Mobility: Some Lessons from History
A careful reading of Canadian transportation history gives some clues for how we might achieve a more sustainable transportation system during the twenty-first century.