Nos travaux

L’Accélérateur de transition vise à permettre des transitions systémiques qui soient importantes et évolutives. Il cherche à utiliser positivement les perturbations sociales et économiques afin de créer des trajectoires de transition réalisables vers un avenir carboneutre. Nos travaux identifient et ne font progresser que les transitions qui suscitent l’adhésion de la population tout en étant performantes et crédibles.

Derniers développements

Gestion des halocarbures au Québec

Gestion des halocarbures au Québec

Les halocarbures sont des gaz très utilisés comme réfrigérant dans les systèmes de transferts de chaleur,
que ce soit pour le refroidissement, dans les appareils de climatisation et de réfrigération, ou la chauffe, dans
les thermopompes. Cependant, plusieurs de ces gaz, lorsque relâchés dans l’atmosphère, ont des impacts importants sur l’environnement en appauvrissant la couche d’ozone et en accentuant l’effet de serre. Pour
cette raison, le protocole de Montréal, puis l’amendement de Kigali, ratifiés par la majorité des pays du monde, ont pour objectif de mieux contrôler ces gaz et réduire leur impact sur l’environnement. Dans cette optique, la gestion de ces gaz est encadrée par une règlementation stricte au Québec, qui a interdit
l’exploitation des gaz les plus dangereux pour l’environnement et le relâchement volontaire dans
l’atmosphère des autres halocarbures. Les propriétaires d’appareils fonctionnant avec de tels gaz ont donc l’obligation de faire récupérer ces gaz par une entreprise spécialisée quand l’appareil est en fin de vie. Ces entreprises peuvent alors traiter ces gaz pour réutilisation dans d’autres appareils ou les détruire.

Report: Getting on an Efficient Decarbonization Track

Report: Getting on an Efficient Decarbonization Track

This report’s objective is to quantify the economic benefits of creating better intertie capacity between electricity markets in northeastern North America. The benefits of better interconnecting northeastern electricity markets are significant in nature, but not widely acknowledged. Many decarbonization studies ignore integration, which is problematic when game-changing hydropower reservoirs could be used to help reduce the cost of integrating large amounts of intermittent renewable capacity.

Report: Autonomous Vehicles, Parking & the Real  Estate Sector

Report: Autonomous Vehicles, Parking & the Real Estate Sector

For the past 100 years, the automobile, especially personally owned vehicles, have greatly impacted the design of our cities and how we live in them. However, Canada’s personal mobility systems are poised to be radically transformed by the convergence of four disruptive technology and business model innovations: vehicle automation, connectivity, electrification and car sharing. Together, these innovations enable Autonomous Mobility-on-Demand (AMoD), whereby fleets of autonomous, connected and driverless vehicles will pick up and drop off passengers, effectively replacing the need for personal vehicle ownership, while providing a more convenient, safer and lower cost service.

Report: Hydrogen: An Overview – Eastern Canada

Report: Hydrogen: An Overview – Eastern Canada

SECTION 1 Thirty-six hydrogen-focused businesses identified through industry discussions, were surveyed for their perspectives on opportunities, challenges and progress in expanding the ‘hydrogen economy’. Fifteen of these companies provided detailed discussions on their current operations. SECTION 2 outlines active research programs in hydrogen production (25 research institutions), storage (16 institutions), and hydrogen utilization (13 institutions).